Tampereen Ratikka ensimmäistä kertaa Hämeenkadulle ja Pyynikintorille asti

Tampereen Ratikan koeajot keskusta-alueella jatkuvat sunnuntaina 15. marraskuuta. Tällöin Tampereen Ratikka liikkuu ensimmäistä kertaa Hämeenkadulla ja Pirkankadulla aina Pyynikintorin päätepysäkille asti. Sunnuntain koeajot tehdään klo 1014, muina päivinä koeajoja pyritään tekemään klo 915. Koeajot keskustassa jatkuvat 27. marraskuuta saakka. Testejä tehdään myös kahdella vaunulla yhtä aikaa. Sunnuntain koeajojen aikana keskustan bussiliikenne on osittain kiertoreiteillä ja Hämeenkadun bussipysäkit sen aikaa pois käytöstä. 

Havainnekuvan on Tampereen Raitiotie Oy:lle toteuttanut Idis Design Oy ja Skyfox

Tampereella eletään tulevana sunnuntaina historiallisia hetkiä, kun Tampereen Ratikan koeajot ulottuvat ensimmäisen kerran kaupungin pääkadulle. Hämeenkadulla ja Pirkankadulla liikutaan ensin hitaalla, noin viiden kilometrin tuntinopeudella, ja liikenteen sujumista turvataan liikenteenohjaajilla. Koeajot aloitetaan sunnuntaina, jotta muuta liikennettä häirittäisiin mahdollisimman vähän.

– Nyt kun tulemme aivan ydinkeskustaan, on hyvä muistuttaa jälleen liikenneturvallisuudesta. Hämeenkadun ja Pirkankadun liikenneympäristö on raitiotien valmistuttua uudistunut. Kaduilla on sekä raitiotien ylityspaikkoja että suojateitä, joissa on eroja väistämisvelvollisuuksien osalta, Tampereen Raitiotie Oy:n projekti-insinööri Niina Uolamo toteaa.

Suojateillä, jotka sekä Hämeenkadulla että Pirkankadulla ovat pääosin valo-ohjattuja, Ratikka ja autoliikenne ovat väistämisvelvollisia. Raitiotien ylityspaikoilla, jotka monet sijaitsevat entisten suojateiden kohdilla, ei uudessa tilanteessa ole suojatien merkintöjä. Näillä ylityspaikoilla jalankulkija ja pyöräilijä ovat väistämisvelvollisia. 

– Uusiin liikkumiskäytäntöihin kannattaa nyt tutustua ennen varsinaisen raitioliikenteen aloittamista. Tampereen Ratikan sivuilta löytyy paljon tietoa raitiotien liikennesäännöistä ja liikenneturvallisuudesta, Uolamo vinkkaa.

Ratainfraa ja vaunuja testataan läpi talven

Hämeenkadun ja Pirkankadun ensimmäisissä koeajoissa testataan kattavasti koko radan ja sen teknisten järjestelmien toimivuus. Raitiotieallianssi testaa koeajoissa mm. raiteiden, vaihteiden ja ajolankojen ajettavuutta, liikennemerkkien, liikennevalojen ja opastimien sekä liittymien ja suojateiden näkyvyyttä. Lisäksi säädetään liikennevaloja ja testataan liikennöintinopeuden sallimaa ajonopeutta sekä vaihteenohjausta.

Ratikalla ajetaan aluksi kävelyvauhdilla ja nopeutta lisätään asteittain. Raitiotien liikennöintinopeuden mukaisia koeajoja tehdään jatkossa koko osuudella, kaikilla raitiotiekaduilla. Hämeenkadulla enimmäisnopeus on 20 kilometriä tunnissa ja Pirkankadulla 40 kilometriä tunnissa. 

– Keskustassa suoritettavien yhden vaunun koeajojen lisäksi teemme koko varikko–Pyynikintori-välillä myös kahden vaunun koeajoja. Niissä tarkastelun kohteena ovat vaunujen ulottumat sekä liikenne- ja varoitusvalojen toiminta. Kahden vaunun koeajoissa liikennettä joudutaan hetkellisesti pysäyttelemään liikenteenohjaajien toimesta. Myös myöhemmin talvella tehdään samanaikaisesti useamman vaunun koeajoja, projekti-insinööri Petra Brunnila Raitiotieallianssista kertoo.

Arkisin koeajoja pyritään suorittamaan ruuhka-aikojen ulkopuolella, mutta siirtymäajot varikolta koeajoalueelle tehdään mahdollisesti myös ruuhka-aikoina. Varsinkin Hervannassa ja Hervannan valtaväylällä vaunu on jo tuttu näky ja se liikkuu sujuvasti muun liikenteen kanssa. Koeajoja ja vaunutestejä jatketaan erilaisissa olosuhteissa läpi tulevan talvikauden. 

– Koeajojen eteneminen ja tarkemmat aikataulut riippuvat tehtävien testien onnistumisesta. Muutokset ovat siis mahdollisia. Ratikan bongaajilta toivomme malttia ja tarkkaavaisuutta liikenteessä. Muistetaan pitää myös huolta tarvittavista turvaetäisyyksistä näin korona-aikana, Uolamo huomauttaa.

Ajantasaisen tiedon koeajojen etenemisestä saa Tampereen Ratikan ja Raitiotieallianssin kanavista. 

Ratikkakaupungin liikennesäännöt haltuun

Sunnuntaina ja maanantaina 15.–16.11. liikenteen sujuvuus koeajoissa varmistetaan liikenteenohjaajilla Hämeenkadun ja Pirkankadun alueella. Muiden tielläliikkujien tulee siis kulkea ensisijaisesti liikenteenohjaajien opasteiden mukaisesti, myös silloin, kun liikennevalot ovat päällä. Liikenteenohjaajien opastuksen päätyttyä alueella noudatetaan raitiotiealueen liikennesääntöjä ja valo-opasteita. 

Bussiliikenne käyttää sunnuntaina koeajojen vuoksi osittain poikkeusreittejä. Hämeenkadun bussipysäkit ovat sunnuntain 15.11. koeajojen aikana klo 10–14 pois käytöstä. Joukkoliikenteen muutoksista tiedottaa tarkemmin Tampereen seudun joukkoliikenne Nysse. 

Alueelle pystytetään myös opastekylttejä, joilla muistutetaan koeajojen olevan käynnissä. Varikon ja Itsenäisyydenkadun alikulkusillan välisellä osuudella raitiovaunu kulkee liikennesääntöjen mukaisesti, joten siellä liikenteenohjaajia ei käytetä sunnuntaina eikä maanantaina. 

Tampereen Ratikan sivuilta löytyy runsaasti yleistä tietoa raitiotien liikennesäännöistä ja lisäksi kaavioita ajoneuvoliikenteelle, jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Liikennesääntöjä opastetaan myös useiden animaatioiden avulla.  

Raitiotien kunnossapitotyöt ovat osa Ratikkakaupungin arkea 

Tampereen Ratikan kunnossapitoallianssi pitää huolta siitä, että Tampereen Ratikka voi kulkea turvallisesti ja suunnitelmien mukaan. Raitiotien kunnossapitotöitä tehdään niin päivällä kuin yölläkin. Yöllä tehdään ne työt, joissa oltaisiin päivällä liikenteen tiellä. 

Hämeenkadun ja Pirkankadun kunnossapitotyöt on aloitettu sunnuntain ja maanantain välisenä yönä kiskourien ja kadun pesulla. Maanantain ja tiistain välisenä yönä on huuhdeltu kisko- ja linjakaivot sekä pesty ja rasvattu vaihteet. 

Tiistaina alueella tehdään päiväaikaan liikennevalotestejä myös raiteilla liikkuvalla erikoistyökoneella, Unimogilla. Loppuviikon aikana hiotaan kiskoja ja testataan mm. vaihteiden toimintaa. Lisäksi asennetaan tulevista koeajoista kertovat opastekyltit.

– Suoritamme yötyöt noin klo 22-06 ja päivätyöt klo 8-16. Melua syntyy jonkin verran pääasiassa painepesulaitteistosta. Kiskojen hiontatyössä ajamme työaluetta päästä päähän nopeusrajoitusten mukaan, jolloin häiriöt ovat lyhytaikaisia. Yksittäisten kiinteistöjen ohi joudutaan kuitenkin ajamaan useita kertoja, joten pahoittelemme tästä aiheutuvia häiriöitä. Toivomme asukkailta ja liikenteessä kulkijoilta ymmärrystä ja tarkkaavaisuutta, Kunnossapitoallianssin projektipäällikkö Santeri Heinonkoski selventää.

Vastaa